آگهی ویژه

نحوه امضاء دفاتر اختصاصی ثبت شرکت ها

یکی از موضوعات حائز اهمیت در فرایند و مراحل شکلی ثبت شرکت ها، ثبت انواع شرکت های تجارتی در دفاتر مخصوص به خود می باشد که آثار مختلفی در اعتبار محتویات و مندرجات ثبت شرکت ها را به دنبال دارد. هرچند که به نظر می رسد لزوم دفاترثبت شرکت ها با توجه به ابزارهای الکترونیکی کم رنگ تر شده است و می توان به جای ثبت در دفاتر الکترونیکی مراتب اسناد در بانک جامع اطلاعات هر شرکت تثبیت گردد، لکن به دلیل عدم تبیین کامل روش های جدید ثبتی، لزوم ثبت در دفاتر ثبت شرکت ها کماکان در فرایند ثبتی پیش بینی گردیده است. در این گفتار نحوه امضاء دفاتر اختصاصی ثبت شرکت ها را مورد بررسی قرار می دهیم.
در خصوص نحو امضاء دفاتر ثبت شرکت ها اختلاف روش، بین برخی از مراجع وجود دارد به نحوی که برابر بررسی های به عمل آمده توسط اداره نظارت بر ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری استان ها، برخی از مراجع ثبتی شهرستان ها تمامی سهامداران را اجبار می نمودند تا به ثبت مراجع و دفاتر را امضاء نمایند که به طور مثال اگر شرکتی دارای 100 یا بیشتر شریک یا سهامدار داشته، می بایستی تمامی آن ها به مراجع ثبتی مراجعه و نسبت به امضاء دفاتر اقدام می نمودند که این اقدام برخی از مراجع ثبتی جای تأمل داشته است.
فارغ از موارد مذکور در قوانین تجاری نوعی جانشینی تنظیم و امضاء در شرکت های تجارتی پیش بینی شده است که تبیین آن نیازمند رویه یکسان می باشد. ( ماده 125 لایحه اصلاحی قانون تجارت. مدیر عامل شرکت در حدود اختیاراتی که توسط هیأت مدیره به او تفویض شده است نماینده شرکت محسوب و از طرف شرکت حق امضاء دارد.) و به نظر می رسد لزومی نداشته برای تنظیم اسناد و امضاء آن تمامی سهامداران شرکت به ثبت مراجعه نمایند، زیرا هیأت مدیره و یا مدیر عامل مطابق اساسنامه نماینده شخصیت حقوقی شرکت محسوب می گردند و برای تنظیم اسناد حضور این نمایندگان مذکور کفایت می نماید.
از طرفی برخی دیگر از مراجع ثبتی نیز به تأسی از نحوه ثبت املاک در دفاتر املاک، امضاء رئیس و یا مسئول واحد ثبتی را ذیل ثبت شرکت ها الزامی می دانستند و برخی دیگر از همکاران ثبتی نیز با توجه به این که مراجع ثبت شرکت ها را به نوعی جانشین دفاتر اسناد رسمی قلمداد می نمایند لذا امضاء و تنظیم دفاتر ثبت شرکت ها را همانند دفاتر اسناد رسمی تلقی نموده و تشریفات تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی را برای تنظیم سند شرکت ها الزامی می دانند.



تماس با ما:
021-43927 , 021-42143 , 021-42017 , 021-42037000
info@companyregister.ir
https://companyregister.ir
خیابان ولیعصر، تقاطع نیایش، بلوار اسفندیار، پلاک 90

تاریخ به روزرسانی: یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۳
لطفا پیش از انجام معامله و هر نوع پرداخت وجه، از صحت کالا یا خدمات ارائه شده، اطمینان حاصل نمایید. سایت آگهی 360، هیچ‌گونه منفعت و مسئولیتی در قبال معامله شما ندارد. با مطالعه راهنمای معامله امن، آسوده‌تر معامله کنید.
جدیدترین آگهی‌های خدمات، ثبت شرکت
جدیدترین آگهی‌ها